Ik zoek een laadoplossing

Laadkabels en -stekkers

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Laden via een stopcontact

De meeste elektrische auto’s worden geleverd met een kabel die via een ‘gewoon’ stopcontact kan laden. Handig voor noodgevallen, maar je moet dan wel geduld hebben. Met deze kabel kan slechts met 2,3 kW geladen worden. Het volledig laden van een Nissan Leaf (38 kWh batterij) kan dan wel tot ca. 15 uur duren.

Let op: gebruik NOOIT een verlengsnoer of een verloopstekker!
Door de grote stroomafname kunnen deze overhitten.

 

Image

 

Laden via een thuislaadpunt of publiek laadpunt

Ieder oplaadpunt in Nederland (behalve snelladers) en in de meeste landen in Europa hebben een standaard aansluiting die geschikt is voor zowel een type 1 of type 2 stekker. Publieke laadpalen hebben over het algemeen geen vaste kabel. Hier gebruik je laadkabel die bij je auto is geleverd. Deze is meestal voorzien van een zogenaamde Type 2 stekker, maar ook een Type 1 stekker werkt met deze aansluiting. Heeft de laadpaal wel 1 of meer vaste kabels, probeer dan welke stekker in je auto past.

Snelladen

Bij snellaadstations wordt altijd een vaste kabel gebruikt. Deze kabels hebben een mantel met koelvloeistof om de hoge laadcapaciteit aan te kunnen. Er zijn meestal 2 kabels, 1 met een Combo 2 (CCS) stekker en 1 met een CHAdeMO stekker. Ook hier geldt: als een stekker past, dan is je auto geschikt en de aansluiting is in orde.

Tesla exploiteert eigen Tesla supercharger laadstations. Deze laders en de gebruikte kabels en stekkers zijn alleen geschikt voor de auto’s van Tesla.

 

 Type 1

 Standaard in de USA en in Japan. Wordt geaccepteerd in
 Europa.
 Voorbeelden: Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV,
 KIA Soul  en Citroën C-Zero.
 Laadvermogen: 1-fase 16A - 3.7 kW, 1-fase 32A - 7.4 kW. 

Type 1 2  type1 2 

 Type 2

 De standaard in Europa voor laden t/m 22 kW.
 Voorbeelden:
 BMW i3, Hyundai  IONIQ, Renault ZOE,
 Renault Kangoo ZE, Tesla (EU), VW e-UP.

 Laadvermogen: 1-fase 16A - 3.7 kW, 1-fase 32A - 7.4 kW,
 3-fasen 16A - 11 kW, 3-fasen 32A - 22 kW.

 Type 2 2  type2 2

 CCS Combo 2

 Werkt met wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC) en is de
 standaard  in Europa.
 Voorbeelden: VW, Audi, Porsche en BMW.

 Laadvermogen 50kW DC (Nederland) - 350 kW maximaal.

 css combo 2  combo 2

 Type 4 / CHAdeMO

 Standaard in Japen en Korea. Voorbeelden: Nissan Leaf,
 Mitsubishi Outlander, Peugeot iON, Citroën C-Zero, KIA Soul.

 Laadvermogen: 50 kW DC (Nederland) - 150 kW maximaal.

 chademo 2  chademo 2

 Tesla Supercharger

 Exclusief voor Tesla. Type 2 contactpunt met aanpassingen
 waardoor de Supercharger stekker niet in een standaard
 (niet-Tesla) contactpunt past.

 Tesla 2  teslastekker 2

Alles over elektrisch rijden

Blijf up to date rondom elektrisch rijden. Meld je nu aan voor onze digitale nieuwsbrief.
Vul s.v.p. je e-mail adres in

Updates en tips over elektrisch rijden

Blijf up to date rondom elektrisch rijden. Meld je nu aan voor onze digitale nieuwsbrief.
Vul s.v.p. je e-mail adres in
Alles over elektrisch rijden
Blijf up to date rondom elektrisch rijden. Meld je nu aan voor onze digitale nieuwsbrief.
Vul s.v.p. je e-mail adres in
Total Vroaming
Elektrisch rijden
Contact

Advies nodig
Total & Partners
Informatie