Is elektrisch rijden iets voor mij?

Belangrijke fiscale regelingen voor elektrische rijders

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Update: 2 juli 2019 (Klimaatakkoord en de gevolgen voor elektrisch rijden)

Voor elektrische rijders bestaan er een aantal fiscale regelingen die echt een voordeel bieden. Sommige regelingen gelden voor privé- en zakelijk gebruik en een aantal andere regelingen gelden alleen bij zakelijk gebruik. Daarnaast wordt er ook verschil gemaakt tussen een volledig elektrische auto of een hybride auto.

Image
Belasting voor Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) (zakelijk en privé)

BPM is de belasting op nieuwe, of geïmporteerde, auto’s in Nederland. De BPM wordt berekend over de netto catalogusprijs, op basis van de CO2 uitstoot. Omdat een volledig elektrische auto geen CO2 uitstoot is deze vrijgesteld van BPM. Bij een hybride elektrische auto ligt dit een beetje anders. Deze heeft namelijk een lagere CO2 uitstoot dan een vergelijkbare benzine of dieselauto en profiteert zo van een lagere BPM. Hybride auto’s zijn dus niet vrijgesteld van BPM.

 

Motorrijtuigenbelasting (MRB) (zakelijk en privé)

De motorrijtuigenbelasting is meer bekend als wegenbelasting. Bezitters van een volledig elektrische auto zijn vrijgesteld van de MRB. Bij een hybride auto met een CO2 uitstoot tot max. 50 gram/km, wordt de helft van de normaal verschuldigde MRB geheven.

 

Milieu Investeringsaftrek (MIA) (zakelijk)

Volledig elektrische auto’s komen in aanmerking voor 36% MIA. Plug-in hybride benzine auto’s met max. 30 gram/km CO2 uitstoot komen in aanmerking voor 27% MIA. Beide regelingen gelden tot een maximale aanschafprijs van € 50.000,-. Als het gaat om een leaseauto, dan zal de leasemaatschappij aanspraak maken op de MIA en dit voordeel verrekenen in de leaseprijs.

 

Bijtellingsregeling inkomstenbelasting (zakelijk)

Wordt er jaarlijks door werknemers en ZZP’ers meer dan 500 km privé gereden, met een door het bedrijf beschikbaar gestelde (lease)auto? Dan geldt dat zij een percentage van de cataloguswaarde van die auto bij het inkomen moeten tellen. Hierover wordt dan inkomstenbelasting geheven.

Vanaf 1-1-2018 geldt een bijtellingspercentage van 4% voor een vol-elektrische auto.
Vanaf 1-1-2019 is de 4% regeling van toepassing tot een maximum catalogusprijs van € 50.000,-. Daarboven geldt een bijtellingspercentage van 22%. Voor alle andere auto’s (dus ook hybrides, met of zonder stekker) geldt een bijtellingspercentage van 22% over de hele cataloguswaarde.

Bij aanschaf van een tweedehands elektrische auto met een bouwjaar voor 2018, gelden andere regels met meer korting op de bijtelling. De regeling wordt bepaald door het jaar waarin de auto voor het eerst op kenteken werd gezet. Dit geldt ook bij wisseling van de eigenaar. Het betreffende bijtellingspercentage ligt dan 60 maanden na eerste tenaamstelling vast. Daarna geldt de bijtellingsregeling die op dat moment van toepassing is. Raadpleeg de site van de belastingdienst voor meer informatie.

 

Het klimaatakkoord en de gevolgen voor elektrisch rijden in 2020 en verder

Op 28 juni 2019 werd het klimaatakkoord gepresenteerd door het kabinet. Het akkoord is opgesteld na langdurig en uitvoerig overleg met veel betrokken partijen. Belangrijk om te vermelden is dat dit akkoord een beleidsvoornemen van het kabinet betreft, dat als voorstel aan de tweede kamer is verzonden.

De financiële en fiscale stimulering voor elektrisch rijden blijft in 2019 ongewijzigd, als eerder vastgesteld. Vanaf 2020 treden er veranderingen op ten aanzien van de eerder aangekondigde maatregelen.

Klik hier voor onze blog met alle details over dit onderwerp.

Alles over elektrisch rijden

Blijf up to date rondom elektrisch rijden. Meld je nu aan voor onze digitale nieuwsbrief.
Vul s.v.p. je e-mail adres in
Alles over elektrisch rijden
Blijf up to date rondom elektrisch rijden. Meld je nu aan voor onze digitale nieuwsbrief.
Vul s.v.p. je e-mail adres in
Total Vroaming
Elektrisch rijden
Contact

Advies nodig
Total & Partners
Informatie