Is elektrisch rijden iets voor mij?

De voor- en nadelen van elektrisch rijden

Laatste update: 8 mei 2019

Er is een sterk groeiende belangstelling voor elektrisch rijden. Er wordt steeds vaker een elektrische auto aangeschaft om de bestaande auto te vervangen. In dit artikel zetten we de voor- en nadelen van elektrisch rijden op een rij.

Image
De voordelen van elektrisch rijden

Beter voor ons milieu

Een elektrische auto produceert geen uitlaatgassen en is dus schoon. Zeker in drukke binnensteden een belangrijk argument. De gebruikte stroom moet ergens vandaan komen en liefst uit een duurzame bron, dus groene stroom.

Het maken van de batterijen is helaas niet zo milieuvriendelijk. Toch zijn de meeste experts het er over eens dat het produceren van een elektrische auto én het totale gebruik van die auto een behoorlijke milieuwinst oplevert. Deze winst zal in de nabije toekomst alleen nog maar toenemen.

Lagere vaste- en variabele kosten

De nieuwprijs van een elektrische auto ligt hoger dan een vergelijkbare benzine of dieselauto, maar die prijzen laten een dalende trend zien. Er is inmiddels een ruim aanbod aan occasions waarvan de prijzen soms niet eens zo veel verschillen met een gebruikte benzine auto.

Doordat een elektrische auto minder bewegende delen heeft en er geen vervuilende motor inzit, heeft deze minder onderhoud nodig en hoeven er minder onderdelen vervangen te worden. Behalve de slijtage van de banden is de elektrische auto op elk punt een stuk voordeliger in onderhoud. 

Het grootste kostenvoordeel van de elektrische auto vormen de variabele kosten per kilometer. Een zuinige benzine auto verbruikt ca. 5,5 liter benzine per 100 km, dit komt neer op € 0,091 per km (bij een benzineprijs van € 1,65/L). Een Nissan Leaf verbruikt voor dezelfde 100 km 14,1 kWh energie. Als de batterij thuis wordt geladen (€ 0,23/kWh), komt dat neer op € 0,032 per km.

Voor een elektrische auto hoeft geen wegenbelasting (MRB) betaald te worden. Dat scheelt voor een middenklasser al snel zo’n € 45 per maand. Plug-in hybrides, die maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, betalen een half tarief.

Fiscale voordelen bij zakelijk rijden

Voor zakelijke rijders van een elektrische auto zijn er diverse voordelen. Allereerst kan bij aanschaf gebruik gemaakt worden van een fiscale aftrek via de MIA regeling. Ook de bijtellingsregeling kan een groot voordeel opleveren. Vanaf 1 januari 2019 geldt voor een elektrische auto een bijtelling van 4% over de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde (in 2018 over de gehele cataloguswaarde) en 22% over het meerdere. Lees het artikel over fiscale regelingen voor meer informatie.

 
De nadelen van elektrisch rijden

Bereik

Een elektrische auto heeft op dit moment nog een beperkt bereik ten opzichte van een auto met een volle tank benzine. Maar voor het gemiddeld woon-werkverkeer zijn er nu echt wel ruim voldoende modellen met een acceptabel bereik beschikbaar. Maak je een langere rit, dan is onderweg laden of op je bestemming nodig.

Laden

Het laden van een elektrische auto kost meer tijd dan brandstof tanken. Afhankelijk van het model en het type laadpaal kan het opladen 3 tot 4 uur in beslag nemen. Dat hoeft geen probleem te zijn als er thuis en/of op het werk een laadpaal aanwezig is. Je kunt ook terecht bij snellaadstations langs de snelwegen. Hier kun je in ongeveer 20 minuten tot 80% laden, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Laad wanneer dat kan - bij voorkeur thuis of op het werk - om je elektrische auto zo flexibel mogelijk te kunnen gebruiken.

Geen trekhaak

Op dit moment zijn er 4 EV's die met een trekhaak kunnen worden uitgerust. De Tesla Model X met een maximaal trekgewicht van 2.250 kg, de Audi e-tron (1.800 kg) en de Jaguar i-pace (750 kg). Vanaf mei 2019 kan ook de Tesla Model 3 met een trekhaak worden uitgerust (niet voor de al eerder geleverde exemplaren). Het maximale trekgewicht is 910 kg. De Hyundai Kona Electric en de Kia Niro-E kunnen worden uitgerust met een fietsendrager, maar mogen geen aanhanger trekken.

Voor alle andere elektrische modellen wordt geen trekhaak toegelaten. Dit heeft te maken met de positie van de batterij(en) en/of het risico van overhitting van de batterij door het extra benodigde vermogen. Omdat elektrische auto's door het batterijpakket al relatief zwaar zijn, zou het extra gewicht van een aanhanger in de meeste gevallen een te lange remweg veroorzaken. En tot slot, door een aanhanger wordt het bereik van een elektrische auto aanzienlijk beperkt.

PHEV's kunnen over het algemeen wel met een trekhaak worden uitgerust.

Het geluid

Elektrische auto’s zijn heel stil. Dat is in de bebouwde kom, waar het verkeerslawaai storend kan zijn, een voordeel. Maar op parkeerterreinen, woonerven etc. horen voetgangers en fietsers een elektrische auto soms niet aankomen. Dat vraagt extra oplettendheid van de chauffeur.

Alles over elektrisch rijden

Blijf op de hoogte van alles rondom elektrisch rijden via de Vroaming by Total Nieuwsbrief.
Vul s.v.p. je e-mail adres in
Ik ontvang ook graag aanbiedingen en marketingberichten van Vroaming by Total.
Wij hebben een bevestiging nodig.

Op de hoogte blijven?

We vertellen je graag over de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden.

Nu aanmelden

Alles over elektrisch rijden

Blijf op de hoogte van alles rondom elektrisch rijden via de Vroaming by Total Nieuwsbrief.
Vul s.v.p. je e-mail adres in
Ik ontvang ook graag aanbiedingen en marketingberichten van Vroaming by Total.
Wij hebben een bevestiging nodig.
Total Vroaming
Elektrisch rijden
Contact

Advies nodig
Total & Partners
Informatie