Is elektrisch rijden iets voor mij?

Hoe interessant is een tweedehands elektrische auto?

In de praktijk blijkt dat een elektrische auto van zo’n 5 jaar oud, nauwelijks duurder hoeft te zijn dan een vergelijkbare benzine occasion. Op de bekende tweedehands autosite autotrader.nl stonden eind januari 2019 ruim 1.700 elektrische auto’s te koop. Een heel klein deel daarvan zijn plug-in hybrides. Als we de zoekopdracht beperken tot auto’s met bouwjaar 2013 t/m 2016 en met maximaal 90.000 km op de teller, dan is er een keuze uit ruim 400 exemplaren*.

Image

 

De aanschafprijs

Een voorbeeld is de Nissan Leaf. Een exemplaar van ongeveer 5 jaar oud met niet meer dan 50.000 km wordt aangeboden voor ongeveer € 16.000*. In het luxere segment is er een ruim aanbod van Tesla modellen, die over het algemeen wel een hogere kilometerstand hebben. Voor een Tesla van 5 jaar oud met maximaal 70.000 km ligt de vraagprijs net onder de € 50.000.

Op de occasion sites valt al snel de lage prijs op van de Renault ZOE en de Renault Kangoo Z.E. Deze auto’s worden bijna altijd aangeboden exclusief batterij. De batterij kun je huren via Renault. Het voordeel daarvan is dat je een garantie krijgt dat de batterij een capaciteit van minimaal 80% heeft en als die lager is, dan wordt de batterij vervangen. De huurprijzen van de batterij beginnen bij € 69 per maand bij maximaal 7.500 km/jaar tot € 119 per maand met een onbeperkt aantal kilometers per jaar*.

De gebruikskosten

Je hoeft voor een elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting te betalen. De onderhoudskosten zijn veel lager dan bij een benzine auto en de prijs per km voor de gebruikte stroom ligt een stuk lager dan de kosten per km voor een benzine auto. De gebruikskosten voor een elektrische auto zijn daarom meestal een stuk lager, vooral als je thuis laadt.

Hoe zit het met de levensduur van de batterij?

Net als bij een benzine auto is de leeftijd minder belangrijk dan het aantal kilometers op de teller. Veel fabrikanten geven een garantie op de batterij t/m 160.000 km. De ervaringen in de praktijk laten zien dat je inderdaad weinig of geen problemen hoeft te verwachten. De meeste batterijen hebben nog een capaciteit van 80 tot 90% bij die kilometerstand. Het is belangrijk te weten hoe de auto meestal werd geladen; een batterij die vaak met een snellader werd geladen heeft een groter capaciteitsverlies dan een auto die altijd aan een standaard laadpaal werd geladen. Ook bij een auto die heel lang heeft stilgestaan zal de batterij sneller capaciteit verliezen. De meest ideale levensduur krijg je met een batterij die hoofdzakelijk tussen de 30 en 80% capaciteit werd geladen. Voor meer informatie over dit onderwerp, zie het artikel ‘Wat is de levensduur van de batterij?'

Nieuwe elektrische auto’s hebben meestal een grotere batterij capaciteit dan de modellen van een paar jaar geleden. Maar als het bereik van een auto binnen je woon-werkafstand valt en je niet te veel langere ritten maakt, dan hoeft dat zeker geen bezwaar te zijn. Kijk dus altijd goed naar het werkelijke bereik van een auto en bepaal of dat binnen het normale gebruik valt dat je voor ogen hebt.

Hoe interessant is een tweedehands plug-in hybride?

Door het grote belastingvoordeel, dat inmiddels niet meer geldt, werden een aantal jaren geleden veel plug-in hybrides aangeschaft, met name de Opel Ampera en de Mitsubishi Outlander PHEV. Dit zijn over het algemeen lease auto’s met een termijn van 5 jaar en die leasecontracten beginnen nu af te lopen. Daardoor is er een ruim aanbod van deze modellen.

De ANWB heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de gebruikskosten en komt tot de conclusie dat die kosten nauwelijks of niet lager liggen dan bij een vergelijkbare benzine occasion. Er gelden inmiddels geen belastingvoordelen meer voor deze auto’s. Vooral op langere ritten gebruiken deze auto’s, door het hogere gewicht, meer brandstof dan dezelfde uitvoering met een benzinemotor. Als voordeel geldt wel dat de plug-in hybrides meestal beschikken over een aanzienlijk rijkere uitrusting dan de vergelijkbare benzine tweedehands auto’s.

TIPS - waar moet je verder op letten?
  • Kijk of er voor het betreffende model een garantie op de batterij geldt en of deze overdraagbaar is op een nieuwe eigenaar.
  • Maak als het mogelijk is een langere proefrit met een volle batterij en controleer het werkelijke bereik van de auto.
  • Laad de auto op bij een snellaad station en controleer of het laden tot 80% overeenkomt met de tijd die daarvoor wordt aangegeven in het instructieboekje van de auto. Is die tijd veel langer, dan heeft de batterij misschien een te groot capaciteitsverlies.
  • Bij een aantal merken en modellen is het mogelijk een batterijrapport te laten opmaken. Dit kan tot nu toe alleen bij een dealerbedrijf en niet bij een onafhankelijk keuringsstation.
  • Veel elektrische auto’s worden aangeboden exclusief btw. Als je de auto zakelijk aanschaft is dat geen probleem, want de btw kan worden verrekend. Koop je privé, dan moet je de btw nog bij de vraagprijs optellen.
Conclusie

Een tweedehands elektrische auto kan in veel gevallen erg interessant zijn. Er is in ieder geval een groot milieu voordeel, terwijl de kosten niet of nauwelijks hoger hoeven te zijn dan bij een tweedehands benzine auto. Dat geldt vooral als je een woon-werkafstand hebt die ruim binnen het bereik van de auto valt en wanneer je thuis kunt laden. Voor tweedehands plug-in hybrides gelden die voordelen minder, door het kleine elektrische bereik en het afschaffen van de belastingvoordelen.

* Alle gegevens en prijzen gelden per eind januari 2019.

Alles over elektrisch rijden

Blijf up to date rondom elektrisch rijden. Meld je nu aan voor onze digitale nieuwsbrief.
Vul s.v.p. je e-mail adres in
Alles over elektrisch rijden
Blijf up to date rondom elektrisch rijden. Meld je nu aan voor onze digitale nieuwsbrief.
Vul s.v.p. je e-mail adres in
Total Vroaming
Elektrisch rijden
Contact

Advies nodig
Total & Partners
Informatie