Is elektrisch rijden iets voor mij?

Wat is de levensduur van de batterij?

Aanvankelijk was deze vraag één van de mogelijke bedenkingen die de aanschaf van een elektrische auto in de weg konden staan. Inmiddels laten de ervaringen uit de praktijk zien dat er nauwelijks of geen problemen zijn te verwachten op dit punt.

Image

Dit heeft zich in de laatste 2-3 jaar vertaald in sterk oplopende prijzen voor gebruikte elektrische auto’s. In 2016 lag de prijs van een 3 jaar oude Nissan Leaf rond de € 12.000,- In 2018 is die prijs al opgelopen naar ca. € 16.000,- tot 18.000,-

 
Ervaringen uit de praktijk

Het Britse TopGear heeft onderzoek gedaan naar capaciteitsafname van batterijen op basis van de Nissan Leaf, waarvan sinds de introductie in 2010 meer dan 300.000 exemplaren verkocht zijn. In totaal is er op dit aantal volgens het onderzoek slechts 3 keer een probleem met de batterij opgetreden.

In Japan rijden een aantal Nissan Leaf’s als taxi die meer dan 200.000 km op de teller hebben staan. Deze auto’s worden gemiddeld 3 maal per dag opgeladen met een snellader, hetgeen de grootste belasting voor de batterij oplevert. De gemiddelde capaciteit van de onderzochte accu’s bleek op iets minder dan 80% te liggen.

Een definitieve conclusie over de levensduur over een hele lange periode valt nog niet te trekken, omdat de eerste elektrische auto’s pas in 2011 in gebruik zijn genomen. Overigens is het niet de leeftijd van de auto die de kwaliteit van de batterij bepaalt, maar het aantal gereden kilometers. Die kilometers hebben een directe invloed op het aantal keren dat de batterij is opgeladen en juist dat bepaalt de resterende capaciteit van de batterij.

Op basis van de gegevens die nu ter beschikking staan, lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat de meeste batterijen na 200.000 km gebruik nog steeds op een acceptabel niveau presteren. Motoren van benzine auto’s lijken daarom op dat punt niet of nauwelijks beter te presteren zonder dat er heel veel onderhoud of een revisie nodig is.

De garantie voorwaarden voor de batterij capaciteit verschillen per fabrikant. De meeste fabrikanten bieden een garantie van 8 jaar of 160.000 km, waarbij de capaciteit tot niet minder dan 70 of 80% mag afnemen. Het is daarom verstandig de garantievoorwaarden op dit punt goed te bestuderen voor je een keuze maakt.

 
De 80% regel

De capaciteit van de batterij zal eerder verminderen wanneer deze steeds snel wordt opgeladen tussen de 80 en 100%. Daarom zorgt de software in de auto die het laden regelt ervoor dat vanaf ongeveer 80% het laden langzamer gaat, zodat de batterij beter in conditie blijft. Bij snelladers wordt om dezelfde reden het laden meestal beperkt tot 80% . Ook dat wordt bepaald door de software van de auto.

Alles over elektrisch rijden
Blijf up to date rondom elektrisch rijden. Meld je nu aan voor onze digitale nieuwsbrief.
Vul s.v.p. je e-mail adres in
Total Vroaming
Elektrisch rijden
Contact

Advies nodig
Total & Partners
Informatie