Is elektrisch rijden iets voor mij?

Wat kost elektrisch rijden t.o.v. benzine?

Dat elektrisch rijden beter is voor het milieu weet iedereen inmiddels wel. Hierma volgt eigenlijk altijd de vraag: "Wat kost elektrisch rijden in vergelijking met een benzine- of dieselauto?" Het antwoord op die vraag hangt af van een aantal factoren en is anders bij privé of zakelijk gebruik.

In dit artikel behandelen we de belangrijkste factoren die een rol spelen bij het bepalen van de totale kosten van elektrisch rijden.

Image

De onderstaande voorbeelden zijn gemaakt op basis van  beschikbare informatie. We kunnen geen garantie geven voor de actualiteit van deze voorbeelden. Echter, deze voorbeelden kunnen behulpzaam zijn bij een berekening voor een specifiek type auto en een specifieke situatie. Op de site van de ANWB is eventueel ook informatie te vinden over de kosten van elektrisch rijden.

 
Privé of zakelijk rijden

De subsidie- en fiscale regelingen verschillen voor particulier of zakelijk gebruik. Lees hiervoor meer in de rubrieken Welke subsidies zijn er? en De belangrijkste fiscale regelingen.

Zowel zakelijke als privé rijders van een elektrische auto profiteren van een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Dit levert voor een compacte middenklasser al snel een voordeel van € 40 per maand en tot ongeveer € 70 voor een auto in het hogere segment.

Aanschafprijs

De prijzen van elektrische auto’s laten  een duidelijk dalende trend zien, maar er is nog steeds een flink prijsverschil met benzineauto’s, ondanks de vrijstelling van BPM. De succesvolle Nissan Leaf kost bijvoorbeeld rond de € 10.000 meer dan een vergelijkbare auto uit de compacte middenklasse. Bedenk daarbij wel dat elektrische auto’s over het algemeen zeer compleet zijn uitgerust met automatische transmisse, navigatie, adaptive cruise control etc. Bij benzineauto’s zijn dit soms optionele uitrustingen die de prijs flink kunnen opdrijven. Verder kan de werkelijke prijs van een elektrische auto worden verlaagd door de beschikbare subsidie regelingen en de fiscale regelingen.

Restwaarde

Elektrische auto’s zijn nog niet heel lang beschikbaar en daarom is een berekening van de restwaarde nog redelijk lastig. Een rondgang op occasion websites lijkt er op te wijzen dat de restwaarde van elektrische auto’s in het middensegment procentueel nauwelijks afwijkt van vergelijkbare benzine auto’s. In het hogere segment (bijvoorbeeld Tesla Model S) lijken de restwaardes zelfs aanzienlijk hoger te liggen dan bij vergelijkbare benzineauto’s. Bij Tesla is het verder mogelijk een auto aan te schaffen met een gegarandeerde restwaarde.

Verbruikskosten

Net als bij een benzineauto verschilt het verbruik per type elektrische auto. Het verbruik is onder andere  afhankelijk van het gewicht van de auto en uiteraard ook van de rijstijl. Het onderstaande voorbeeld geeft de standaard waarden aan volgens opgave van de fabrikanten en zo kun je voor elk type auto met deze gegevens dezelfde berekening maken:

Nissan Leaf; vermogen: 110kW/150 pk. Stroomprijs (thuis) € 0,23/kWh. Verbruik: 14,1 kWh/100 km = € 0,032/km

VW Golf 1.0 TSI; vermogen: 85 kW/115pk. Benzineprijs Euro 95 € 1,65/liter. Verbruik: 4,8 liter/100 km = € 0,079/km

Bovenstaand voorbeeld gaat uit van thuis laden met stroom. Laden bij publieke laadpalen en/of snelladers is aanzienlijk duurder en heeft  bij frequent gebruik een sterke invloed op de prijs per km. 

 Onderhoudskosten

Minder bewegende delen en een motor die niet vervuilt door verbranding betekent minder onderhoud, minder te vervangen onderdelen en geen oliewissel meer. Het enige punt waar de kosten min of meer gelijk blijven zijn de banden, verder is de elektrische auto op elk punt aanzienlijk voordeliger in onderhoud.

De onderhoudsprijzen verschillen uiteraard per type en per merk. Bijvoorbeeld op basis van de standaard onderhoudsschema’s van een VW Golf en een VW e-Golf lijkt een besparing tot 50% op de onderhoudskosten mogelijk.

Voorbeeld kostenvergelijking

Voor een concrete kostenvergelijking hebben we gekozen voor een VW Golf als elektrische auto en in benzine uitvoering. Dit zijn gelijkwaardige auto’s qua uitvoering en prestaties. Als basis voor de kostenberekening is gebruik gemaakt van de ANWB kostencalculator.

Klik hier voor de kostenvergelijking arrow_forward

Alles over elektrisch rijden
Blijf up to date rondom elektrisch rijden. Meld je nu aan voor onze digitale nieuwsbrief.
Vul s.v.p. je e-mail adres in
Total Vroaming
Elektrisch rijden
Contact

Advies nodig
Total & Partners
Informatie