Het verhaal van Arthur

Het verhaal van Arthur

Arthur werkt als zelfstandig management consultant en werkt voornamelijk met nieuwe startups, veelal in de energie sector. Al in 2016 werd zijn interesse in elektrisch rijden gewekt, maar op dat moment vond hij het aanbod nog te beperkt. In november 2018 werd zijn zoektocht beloond en stonden er een nieuwe Jaguar i-pace en een Total Vroaming laadpaal op zijn oprit.

Image

 

“Ik vind dat we waar mogelijk een bijdrage moeten leveren aan een beter milieu. Bij ons thuis gebruiken we dan ook al lang groene stroom en gas. Naast de milieuoverwegingen vond ik de ontwikkeling van elektrische auto’s spannend en veelbelovend. Een nieuwe ontwikkeling waar ik graag deel van wilde uitmaken. En, in alle eerlijkheid, ook de zakelijke en fiscale aspecten waren en zijn zeer aantrekkelijk.

Voor woon-werkverkeer rijd ik zo’n 70 kilometer per dag, dus dat is geen probleem. Maar ik moet ook regelmatig naar een klant, zonder dat zo’n rit van te voren gepland is. Dus het is wel nodig dat de auto altijd met een volle batterij klaarstaat. Een laadpaal thuis voor mijn Jaguar i-pace was daarom voor mij een noodzaak.

Over het thuis laden had ik nog niet zo nagedacht; mijn aanvankelijke verwachting was dat de laadpaal gewoon een extra stopcontact was. Dat bleek toch wat ingewikkelder door het 1- fase laden van de Jaguar en het werd al snel duidelijk dat de huisaansluiting verzwaard moest worden naar 3x35A voor een laadtijd van 10 uur. Ik bekeek verschillende aanbiedingen van laadpaal aanbieders. Mijn eerste indruk was ‘duurder dan gedacht en onoverzichtelijk’, ik zag even door de bomen het bos niet meer.

Op enig moment verscheen Total Vroaming in beeld met een hele nieuwe aanpak. Een nieuwe en unieke propositie met het accent op ontzorgen van de klant, in plaats van technische verhalen. Voor mij was de belofte van maximaal laadvermogen zonder verzwaring van de huisaansluiting cruciaal. Beroepsmatig ben ik zeer geïnteresseerd in nieuwe business proposities en het Total Vroaming aanbod sprak mij meteen aan. De communicatie met Total eDrive verliep soepel en ik ontving heldere adviezen.

November 2018 was het zo ver. De i-pace werd geleverd, inclusief een twee uur durende rij-instructie, de  meterkast werd aangepast en de laadpaal werd naast mijn oprit thuis geplaatst.

Inmiddels was wel duidelijk geworden dat de laadcapaciteit van de i-pace met maximaal 7,4 kW niet helemaal in verhouding staat tot de grote batterij capaciteit. Wat mij vooral is opgevallen is dat bij alle enthousiaste verhalen in de pers en bij de verkiezing tot auto van het jaar 2018, totaal geen aandacht werd besteed aan de lange laadtijd die nodig is bij een huisaansluiting. Total adviseerde mij om een load balancer te installeren in de laadpaal om het maximale laadvermogen te kunnen halen. In de praktijk blijkt dat door de beperkingen van de auto te blijven steken op ca. 6 kW. Dat betekent ongeveer 10 uur laadtijd om de batterij van 10% tot 80% bij te laden. Dat geldt overigens ook voor publieke laadpalen.

De i-pace rijdt fantastisch en ziet er ook nog eens erg goed uit. Zakelijk rijd ik zo’n 15.000 km per jaar en meestal voldoet de batterij capaciteit voor mijn zakelijke ritten. Ik moet bekennen dat voor wat langere trips het bereik af en toe voor beperkingen zorgt. Onderweg kan ik indien nodig snelladen, maar dat probeer ik zo veel mogelijk te vermijden want de omgeving en de faciliteiten die ter beschikking staan gedurende de laadtijd laten toch wel te wensen over.

Uiteindelijk ben ik blij met mijn keuze voor de auto en voor Total Vroaming, zowel zakelijk als uit milieu oogpunt. De transitie naar elektrisch rijden komt met een sneltreinvaart op ons af. Ik ben er van overtuigd dat dit de toekomst is en ben tevreden dat ik nu al deel uitmaak van die toekomst.”