Het verhaal van Danny

Het verhaal van Danny

Danny is zelfstandig ondernemer en is erg milieubewust. Hij rijdt al een aantal jaren elektrisch en wil niet meer anders.

Image

 

Omdat ik absoluut wil bijdragen aan een beter milieu ben ik vroeg overgestapt op elektrisch rijden. Eerst een Toyota Prius, daarna een Lexus CT200h en sinds augustus 2017 een Tesla, waar ik erg tevreden over ben. Ik rij zo’n 50.000 tot 60.000 km per jaar, waarvan ongeveer 10% in het buitenland.

Laden deed ik aanvankelijk thuis via het stopcontact als het even niet anders kon. Ik had nog geen goed laadpunt thuis. Meestal vertrok ik dan wat vroeger van huis zodat ik voor mijn afspraak kon laden bij een Tesla Supercharger station. Daar dronk ik dan een kop koffie en ik werkte de mail bij op mijn laptop. Ik vind de kosten van het laden onderweg niet heel belangrijk want het zijn voor mij zakelijke kosten. Maar Fastned probeer ik te vermijden, want dat vind ik toch echt te duur.

Inmiddels heb ik wel een laadpunt thuis en dat is toch een stuk comfortabeler. Ik kan nu ’s ochtends vertrekken met 400 km bereik en dat is meestal genoeg. Ik merk dat er in het hele land overal snel laadplekken bijkomen. Meestal is er wel plek, maar ik vraag me af of dat zo blijft als er veel meer elektrische auto’s bijkomen. Vaak kan ik ook laden op de plek van een afspraak, bijvoorbeeld bij een vd Valk restaurant. Ik vind het alleen wel vervelend dat ik tussendoor de auto moet verplaatsen als hij opgeladen is, terwijl ik wil blijven zitten voor mijn afspraak of wil blijven eten.

Ook al maak ik mij niet teveel zorgen over de zakelijke laadkosten, vind ik het toch wel vervelend dat je op veel plaatsen, zo als in parkeergarages, geen idee hebt wat het laden kost. Dat zou toch beter geregeld moeten zijn.

Tot nu toe was ik niet tevreden over de informatie op de websites van aanbieders van laadoplossingen. Die duwen je te snel naar hun eigen oplossing en bieden te weinig algemene informatie. Die informatie is er bijvoorbeeld wel op allerlei gebruikersgroepen, zoals de Facebook pagina van de Tesla gebruikersgroep, maar daar staat dan weer zoveel informatie dat het lastig is om de echt zinvolle informatie er uit te filteren.

Mij laadpunt thuis zou volgens de leverancier ‘slim laden’ ondersteunen. Dat wil zeggen, laden als de capaciteit op het net dit toelaat, maar altijd de batterij 90% opgeladen om 06:00 uur ’s ochtends. Dat blijkt voorlopig nog niet goed te werken.

Voor de toekomst zou ik ook graag zonnepanelen installeren thuis en het zou mooi zijn als ik de stroom die overdag wordt opgewekt kan opslaan om ’s nachts de auto bij te laden. Maar batterijen voor de opslag van stroom zijn er nog nauwelijks en ze zijn nog veel te duur.

Voor mij was het een complete verrassing dat Total als brandstofleverancier nu ook energieleverancier wordt. De koppeling die daarbij gemaakt wordt tussen energie thuis en onderweg vind ik erg aantrekkelijk.