Het verhaal van Jos

Het verhaal van Jos

Jos is consultant bij een softwarebedrijf. Begin 2018 mocht hij van zijn werkgever een auto van de zaak gaan rijden. De voorwaarde was dat het wel een elektrische auto moest zijn. Vervolgens moest hij zelf uitzoeken wat daarbij allemaal komt kijken.

Image

 

Mijn privé auto was inmiddels aan vervanging toe en voor de vervanging had ik al wel nagedacht over een hybride auto, vanwege de mogelijke besparing op de brandstofkosten en de milieuvriendelijkheid. Volledig elektrisch rijden was een compleet nieuw idee voor mij. Mijn werkgever stelde echter als voorwaarde voor een auto van de zaak dat die elektrisch moest zijn en gaf mij de opdracht zelf te onderzoeken wat de mogelijkheden waren.

Ik ben begonnen met het zoeken naar verschillende auto’s op internet. Uiteindelijk kwam ik uit bij de nieuwe generatie van de Nissan Leaf, die een acceptabel bereik leek te hebben en waarover veel positieve verhalen op internet te vinden waren. Een proefrit was snel geregeld en de auto beviel mij uitstekend. De dealer kon mij wel van alles vertellen over de auto en hoe alles functioneert, maar over laadoplossingen thuis of onderweg werd ik daar niet veel wijzer.

Voor woon-werkverkeer rijd ik zo’n 70 kilometer per dag, dus dat is geen probleem. Maar ik moet ook regelmatig naar een klant, zonder dat zo’n rit van te voren gepland is. Dus het is wel nodig dat de auto altijd met een volle batterij klaarstaat. Een laadpaal thuis was daarom voor mij een noodzaak.

De zoektocht naar oplossingen voor een laadpaal thuis op het internet bleek veel lastiger dan de zoektocht naar een auto. Er is heel veel informatie, maar die is soms best verwarrend en ik merkte dat niet veel bedrijven aan echt objectieve voorlichting doen. Het was een redelijk ingewikkeld zoekplaatje dat erg veel tijd heeft gekost.

Uiteindelijk heb ik bij één van de energieleveranciers een oplossing gevonden en besteld. Omdat ik een oprit met garage achter in mijn tuin heb was de afstand naar de meterkast ruim 12 meter en dat gaf nog al wat complicaties. Ik had mij ook niet gerealiseerd dat er een rechtstreekse aansluiting naar de meterkast in huis nodig was. Veel plattegronden en foto’s waren nodig om een goede offerte te krijgen. Uiteindelijk werd de laadpaal geleverd op dezelfde dag als mijn nieuwe auto en bleek dat de laadpas nog niet was geactiveerd, zodat er niet getest kon worden. Heel vervelend. Daarna bleek ik een verkeerde laadpas te hebben ontvangen die het energieverbruik van de auto bij het thuisladen niet kon registreren. Ook dat kostte wel wat tijd om het in orde te krijgen.

Wat me achteraf wel een beetje stoort is dat ik ook thuis met de kabel die bij de auto werd geleverd moet laden. Die moet dus soms nat of vies weer worden opgeborgen. De leverancier had me ook niet verteld dat er ook laadpalen zijn met een vaste kabel, zodat je de kabel van de auto schoon in de kofferbak kunt laten liggen.

Inmiddels ben ik wel heel tevreden over het elektrisch rijden met de Nissan Leaf. Het vraagt een andere manier van denken. Voor een benzine auto hoef je niet te plannen want tanken kun je overal. Met een elektrische auto moet je in principe laden wanneer je kunt en soms toch goed je reis plannen en zorgen dat je weet waar je kunt laden. Ritten van 400 km komen privé en zakelijk maar zelden voor, dus dat is geen groot probleem.

De zoektocht naar laadoplossingen vond ik achteraf lastig en het heeft me veel tijd gekost. Zowel bij de autodealers als bij de energieleveranciers valt er nog veel te verbeteren aan de voorlichting en de beschikbare informatie. Als ik toen de informatie had gehad die ik nu op total-edrive.nl zie, dan had me dat veel tijd en ergernis bespaard.